Iman Yang Kukuh Dalam Tubuh Yang Lumpuh

Seorang lelaki penduduk Madinah bernama Muq’ad seorang yang lumpuh kakinya. Keadaannya menyebabkan beliau tidak dapat bergerak & hanya mengharap bantuan keluarganya. Bagaimanapun, Muq’ad tidak sunyi dari mengikuti & mendengar serta mengambil tahu perkembangan Islam & perjuangan kaum Muslimin yang dipimpin oleh Rasulullah saw. Walaupun beliau tidak dapat berbuat banyak perkara terhadap perjuangan Islam, namun hatinya mencintai Allah & Rasul dalam kemampuan yang ada padanya.
Imannya begitu kuat berkeinginan menyertai Nabi saw sebagai seorang Muslim, tetapi tenaganya tidak ada.

 
“Bawalah (dudukkan) aku di pinggir jalan yang dilalui Baginda saw bila Baginda saw ke masjid” demikian dia menyuruh keluarganya membantu.
Permintaannya dilaksanakan & didudukkan ia di pinggir jalan laluan Nabi saw. Tidak dapat dibayangkan betapa rindunya beliau hendak melihat wajah Rasulullah saw & ingin mendengarkan suara Baginda saw. Walau berapa lama sehingga Nabi saw lalu di situ, beliau tetap menunggu kerana baginya menunggu itu sudah cukup untuk menyejukkan perasaannya.

 
Keadaan perihal Muq’ad ini diketahui & dirasanya oleh Baginda saw, maka apabila melalui jalan itu, Baginda saw akan mengucapkan salam kepadanya. Betapa besar rasa dihatinya apabila Nabi saw bersalaman & mendengar ucapan salam dari manusia agung itu kepadanya walaupun pertemuan itu hanya sepintas lalu. Begitulah setiap hari pergi & balik Nabi saw akan mengucapkan salam kepadanya. Setelah selesai pertemuan, Muq’ad akan dibawa pulang keluarganya.

 
“Demi Allah, aku tidak akan pulang lagi” kata Muq’ad.
“Tolong dirikan aku pondok, selama Rasulullah saw masih hidup, aku tidak akan pergi lagi dari sini” permitaan itu diminta kepada keluarganya.
Permintaan beliau ditunaikan & tinggallah beliau di sana dengan hati yang penuh kegembiraan. Demikianlah besarnya & murninya hati Muq’ad oleh kecintaan yang amat besar kepada Nabi saw.
Nabi saw mengetahui semua hal Muq’ad itu, dan setiap kali Baginda saw melintasi jalan itu, Baginda saw akan singgah kepadanya & mengucapkan salam & digembirakan hatinya. Malahan jika Nabi saw mempunyai makanan yang baik & lazat, akan dikirimkan kepadanya. Allah swt jua yang lebih mengetahui betapa gembiranya Muq’ad mendapat perhatian dari Nabi saw. Dalam keadaan yang lumpuh, hanya inilah ubat yang baik untuk jiwanya.

 
Demikianlah masa berlalu, dan sampailah masanya Muq’ad pergi pulang kembali kepadaNYA. Kematiannya diberitahui kepada Nabi saw & Baginda segera ke tempatnya dengan penuh keharuan. Beberapa orang sahabat bersama dengan Baginda saw bagi melepaskan hamba ini ke alam barzakh.
“Seorangpun tidak dibenarkan mendekati tempatnya selain dari aku” demikian Nabi saw berkata kepada sahabat-sahabat.
Nabi saw pun segera masuk ke dalam pondok Muq’ad & Baginda saw melihat Malaikat Jibril sudah ada dekatnya.
“Wahai Rasulullah saw, Sekiranya engkau tidak datang, maka kamilah yang akan menyelenggarakan mayatnya. Tetapi kerana engkau sudah datang, maka engkaulah yang lebih utama menguruskannya” demikian kata Jibril kepada Nabi saw.

 
Akhirnya, Nabi saw dibantu dengan para sahabat yang ada menguruskan jenazah Muq’ad. Sempurnalah jenazah Muq’ad menuju ke alam Baqa’ dengan iman yang unggul berada di dalam badan yang lumpuh.
Baginda saw telah memperlihatkan kasih sayang kepadanya dalam bentuk lain dari yang lain. Ini disebabkan Muq’ad adalah orang yang lumpuh badan secara luarannya, namun imannya tidak lumpuh. Jiwanya hidup dengan mencintai Allah & RasulNYA lebih dari segala-galanya. Berbahagialah orang yang lumpuh jasmani tetapi tidak lumpuh iman dibandingkan dengan jasmani yang sempurna tetapi lumpuh imannya.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s